Eksisterende kunder er mindst lige så vigtige som nye kunder
Biotekvirksomheden Novozymes er bevidst om det store potentiale, der ligger i fastholdelse og udvikling af eksisterende kunder. Når et par hundrede kunder skaber en omsætning på flere milliarder, er vigtigheden af den enkelte kunde tydelig for enhver. Novozymes bruger derfor Rambølls Kundeundersøgelse til løbende at styrke og udvikle partnerskabet med den enkelte kunde.
Sammen med Rambøll iværksatte man derfor en omfattende Kundeundersøgelse, hvor man blandt andet identificerede, hvilke styrker kunderne oplever, at Novozymes har. Efterfølgende blev der både udarbejdet strategiske indsigtsrapporter med anbefalinger til at øge den samlede værdiskabelse samt mere detaljerede kunderapporter med fokus på konkrete tiltag over for den enkelte kunde.
Der blev også afviklet en række webinarer for den globale salgsorganisation, hvor de kundeansvarlige blev klædt på til at følge op på de enkelte kunder med afsæt i kunderapporterne.
Med andre ord bidrog Rambøll til at facilitere en videnproces med mange forskellige interne modtagere, hvor kunsten således var, at alle sammen skulle blive klogere, men ikke nødvendigvis klogere på det samme.